Pomoc w zabiegach związanych ze zdrowiem i urodą to niezwykle dyskretne i wymagające zajęcie. Niezależnie od tego, czy zajmujemy się paznokciami, twarzą, ciałem czy włosami – musimy być w bliskim kontakcie fizycznym z klientem. Dziś radzimy, jak pokonać skrępowanie w tej sytuacji.
Masaż, zabieg na ciało, zabiegi medycyny estetycznej, pedicure czy kosmetologia – te wszystkie usługi stworzono, byśmy czuli się lepiej i wyglądali lepiej. Nie chodzi jednak o to, aby się wycierpieć, żeby być pięknym, jak mówi przysłowie. Chodzi o to, aby się zrelaksować i cieszyć się dbaniem o zdrowie i urodę.
Dla wielu klientów gabinetów i salonów urody jednak tak bliski kontakt fizyczny z pracownikiem może być krępujący. Dlatego rolą pracownika jest pokierować spotkaniem w taki sposób, aby było komfortowe. Poniżej kilka wskazówek, które mogą ułatwić to trudne zadanie.
Pozytywny i profesjonalny pierwszy kontakt
Pracownik, który będzie wykonywał usługi związane ze zdrowiem i urodą powinien mieć neutralną, profesjonalną postawę. Nie należy być zbytnio poufałym nawiązywać relacji przyjacielskiej czy próbować rozśmieszyć klienta. Wystarczy zaprosić do środka, do gabinetu, na fotel czy do przebieralni i opowiedzieć w kilku słowach o tym, co będzie się działo. Jeśli wyeliminujemy element zaskoczenia, zwłaszcza w sytuacjach, gdy zabieg wiąże się z koniecznością rozebrania się przez klienta, będzie on czuł się pewniej. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Więc strój pracownika powinien sprawiać profesjonalne wrażenie – świetnie sprawdzi się profesjonalna odzież medyczna. Pracownik w „cywilnym ubraniu” może tworzyć zbyt „domową” atmosferę.
Szacunek
Wyrazem szacunku jest przedstawienie się i podanie ręki. To bardzo ważne, żeby pracownik, który będzie wykonywał klientowi zabiegi związane z kontaktem cielesnym, powiedział, jak się nazywa, kim jest (masażystą, fizjoterapeutą, lekarzem medycyny estetycznej, kosmetologiem etc.)
Plan zabiegu
Rozpoczynając zabieg, a także po każdym kolejnym jego etapie warto powiedzieć, co czego klienta lub pacjenta dalej. Jakie są kolejne kroki, czemu służą. Od czasu do czasu, warto zapytać o samopoczucie oraz o to, czy ma może jakieś wątpliwości albo pytania.
Kwestia nagości
Jeśli zabieg jest wykonywany, gdy klient musi być nago lub częściowo rozebrany, dyskrecja jest najważniejsza. Klient powinien mieć zapewnioną przebieralnię, szlafrok i możliwość osłonięcia się w drodze z przebieralnie na fotel, do gabinetu. Również podczas wykonywania zabiegu w danej strefie, inne części ciała powinny być zasłonięte, ręcznikiem, szlafrokiem lub serwetą medyczną.
Po zakończeniu zabiegu
Kiedy usługa jest zakończona, warto opowiedzieć o tym, jak klient czy pacjent będzie się czuł w najbliższym czasie, a co powinien zawrócić uwagę, czego unikać. To jest również moment na pytania o samopoczucie i satysfakcję z zabiegu. Warto zapewnić pacjenta/klienta, że w razie wątpliwości może się skontaktować z gabinetem oraz dać mu do zrozumienia, że jest mile widziany ponownie. W zależności od strategii, można zaproponować inne usługi lub produkty przedłużające efekt wykonanego zabiegi.