Dlaczego ludzie boją się dentysty - jak pokonać lęk przed stomatologiem

Co drugi Polak unika jak ognia wizyt u dentysty. Powoduje to, że na leczenie pacjenci zgłaszają się wtedy, gdy dolegliwości bólowe są już dotkliwe. Wówczas leczenie bywa bolesne i długotrwałe. Więc niechęć do kolejnych wizyt u stomatologa rośnie.

Dlaczego ludzie boją się dentysty?

Lęk przed dentystą może przybrać nawet formę zaburzeń psychicznych. Nazywa się go wtedy dentalfobią. Objawami dentalfobii mogą być objawy somatyczne przed wizytą lub na samą myśl o konieczności spotkania z dentystą. Przyspieszone tętno, mdłości, zasłabnięcie. Takie objawy należy skonsultować z psychologiem. Może on pomóc pokonać chorobliwy lęk przed wizytą w gabinecie dentystycznym.

Zwykła niechęć do wizyty u stomatologa nie jest niczym niezwykłym. Jest wiele czynników, które powodują dyskomfort u pacjenta na fotelu.

Czynniki powodujące dyskomfort podczas badania stomatologicznego:

• jama ustna jest strefą na co dzień nieoglądaną przez obcych ludzi, kontakt z ustami oraz ich wnętrzem mają zwykle jedynie najbliżsi, usta są strefą bardzo intymną, badanie w obrębie jamy ustnej przekracza granice intymności
  • półleżąca pozycja i badanie wykonywane „od góry” w pozycji sugerującej dominację z utrudnionym poruszaniem się
  • utrudniona komunikacja
  • zapachy typowe dla gabinetu dentystycznego

Lęk przed dentystą wywodzący się z dzieciństwa

Myj zęby, bo będziesz mieć dziury i trzeba będzie borować” – straszenie dentystą było i jest częstym zwyczajem rodziców i opiekunów. I tak długo, jak wizyta u stomatologa będzie w ten sposób wykorzystywana, tak długo dzieci będą się bać. Jeśli dziecko trafia do stomatologa pierwszy raz, gdy wymagane jest leczenie zaawansowanej próchnicy, wyrwanie zęba lub inna procedura, istnieje duża szansa, że taka wizyta nie pozostawi miłych wspomnień. Może zaowocować lękiem na całe życie. Bycie w nieznanych miejscu, dotyk nieznajomej osoby w tak newralgicznym miejscu, poczucie braku kontroli i ból, nieprzyjemne doznania fizyczne – to wszystko u wrażliwych dzieci i przy braku wsparcia od bliskich może zaowocować traumą.

Dlatego warto uważnie podchodzić do temu z dziećmi. Pierwsza wizyta powinna być wizytą zaznajamiającą, przy regularnych spotkaniach z dentystą, inwazyjne leczenie zwykle w ogóle nie jest konieczne. Dziecko przyzwyczajone do rutyny częstych wizyt u stomatologa, będzie chodzić do stomatologa w dorosłym życiu bez strachu.

Jak pomóc pacjentowi z lękiem przed dentystą?

Łatwo rozpoznać osobę, która cierpi na lęk przed dentystą. Przychodzi, kiedy musi – z pewnością mierzy się już z ogromnym bólem. Somatyczne objawy strachu są widoczne gołych okiem – przyspieszone tętno, wycofanie, czerwona twarz, pocenie się. Taka osoba potrzebuje wsparcia i informacji. Lęk jest mniejszy, kiedy wiemy, czego się spodziewać.Dlatego spokojna rzeczowa rozmowa sprzyja rozluźnieniu. Podobnie, jak uprzedzanie o tym, co będzie wykonywane i w jakim celu. Warto zaproponować znieczulenie i zapewnić pacjenta, że będzie ono skuteczne.