Już w 2013 roku Polacy zasłynęli tym, że ufają lekarzom znacznie mniej niż obywatele innych krajów. Statystyki tworzone w kolejnych latach pokazują, że jest lepiej, ale wciąż nie jest dobrze.
Sytuacja w polskiej ochronie zdrowia nigdy nie była łatwa. Kolejne przekształcenia systemu, kolejki, stan polskich szpitali, a obecnie niedobory kadrowe, to tylko niektóre z problemów.
Źródłem niechlubnych danych na temat zaufania Polaków do rodzimych lekarzy są przeprowadzone w latach 2011-2013 międzynarodowe badania na temat zaufania ludności do opieki zdrowotnej i satysfakcji pacjentów z leczenia. Polska zajęła 29 pozycję, która jest ostatnią wśród badanych państw.
Sytuacja w polskiej ochronie zdrowia nigdy nie była łatwa. Kolejne przekształcenia systemu, kolejki, stan polskich szpitali, a obecnie niedobory kadrowe, to tylko niektóre z problemów.
Badania przeprowadzone w ubiegłym roku przez Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji Naczelnej Izby Lekarskiej pokazują, że tylko połowa Polaków ma zaufanie do lekarzy, z którymi konsultuje swój stan zdrowia, a jednocześnie 43 % badanych ma zupełnie przeciwne odczucia i lekarzom nie ufa. Czytamy na ten temat w raporcie „Lekarze w badaniach opinii społecznej 2018”.
Czy lekarze są zaangażowani w swoją pracę?
Ocena zaangażowania lekarzy w pracę dzieli badanych na dwie wyraźne grupy. 43% badanych uważa, że lekarze są zaangażowani w swoją pracę a 45% nie zgadza się z tą opinią. Co dziesiąty badany nie ma zdania na ten temat.
Potrafią leczyć, ale nie potrafią słuchać
Pacjenci oceniali zarówno kompetencje zawodowe i wiedzę medyczną lekarzy jak i ich kompetencje „miękkie”. Te pierwsze oceniane są lepiej. Więcej respondentów docenia u lekarzy wiedzę medyczną umożliwiającą im trafne diagnozy i wybór właściwych terapii niż kompetencje tzw. miękkie.
Ocena umiejętności słuchania pacjenta przez lekarza jest również zróżnicowana wśród badanych. 46 procent zgadza się z tym, że lekarze umieją słuchać pacjentów a jednocześnie 43 procent nie podziela tej opinii.
Co wpływa na ocenę lekarzy
Pacjenci dostrzegają, że w kontakcie z lekarzami ogromną ilość biurokracji. „Ofiarami” jej są nie tylko lekarze ale i pacjenci, bo dużą część wizyty lekarskiej zajmuje wypełnianie dokumentów. Aż 91 procent badanych pacjentów zgadza się z tym, że jest to problem polskich lekarzy, przy czym co trzeci odpowiedział, że „zdecydowanie zgadza się”.
82 procent badanych dostrzega problem obciążenia lekarzy zbyt dużą liczbą pacjentów. 74 procent badanych zdaje sobie sprawę, że lekarze muszą pracować w kilku placówkach jednocześnie.
Optymistyczne jest to, że według wszelkich statystyk od 2012 roku systematycznie spada odsetek „bardzo niezadowolonych” z opieki zdrowotnej w Polsce.