Bolą Cię plecy? Przyczyną mogą być Twoje buty.

Kiedy bolą nas plecy, zwykle uważamy, że przyczyną jest siedzący tryb życia lub niewygodne łóżko. Rzadko kiedy myślimy o tym, że wina może być po stronie butów oraz niewłaściwej postawy podczas chodzenia.

Wiele osób, a zwłaszcza kobiety, wybierając buty sugerują się modnym wyglądem, co nieczęsto idzie w parze z wygodą noszenia. Wysokie szpilki, japonki, klapki na obcasie a nawet baleriny bywają powodem, przez który odczuwamy dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa. Dlaczego tak się dzieje?

Podczas chodzenia obciążamy nasz układ kostny i mięśniowy. Nieodpowiednie obuwie może doprowadzić do schorzeń stóp, a także problemów z kolanami miednicą oraz kręgosłupem. W trakcie ruchu nasze stopy odbierają nacisk 50% większy od masy naszego ciała, dlatego najbardziej narażone na bóle nóg i pleców są osoby z nadwagą.

Buty na obcasie

By utrzymać prawidłową postawę, ciężar ciała powinien spoczywać na pięcie. Kiedy zakładamy buty na obcasie, ciężar ten przenosi się ku palcom, skraca się ścięgno Achillesa, a mięśnie łydek napinają się. Napięcie przenosi się na resztę ciała aż do odcinka szyjnego kręgosłupa. Dodatkowo miednica zostaje wypchnięta do przodu, co nadmiernie wygina i obciąża odcinek lędźwiowy.

Samo noszenie obcasów nie jest czynnością łatwą, wiele kobiet zwyczajnie nie potrafi chodzić na szpilkach. U kobiet, które nie czują się pewnie w szpilkach, często można zaobserwować zaokrąglone plecy, opuszczone ramiona oraz nadmiernie ugięte kolana. Zdarza się, że stawiają zbyt krótkie lub wręcz przeciwnie, zbyt długie kroki. Panie bardzo często zapominają o lekkim napinaniu mięśniu brzucha podczas chodzenia, co pomaga poprawić stabilność. Taka postawa jeszcze bardziej pogłębia problemy z kręgosłupem.

Kiedy borykamy się z bólami pleców wybierajmy obcas maksymalnie o wysokości 2-3cm.

Podeszwa

Dla kręgosłupa ogromne znaczenia ma też odpowiednia podeszwa. Zbyt cienka, jak w wielu modelach balerinek, nie daje odpowiedniej amortyzacji podczas chodzenia po twardym podłożu. Wstrząsy wywoływane podczas chodzenia są przenoszone na wszystkie piętra narządu ruchu, od kolan aż po górny odcinek kręgosłupa.

Jeżeli dokucza Ci kręgosłup staraj się wybierać buty na odpowiednio grubej i elastycznej podeszwie. Idealnie sprawdzą się też specjalnie wyprofilowane wkładki, które pomogą odpowiednio rozłożyć ciężar ciała.

Materiał i rodzaj buta

Wygodne buty to takie, które oprócz posiadania odpowiedniej wysokości i dobrej podeszwy dobrze, trzymają się na nodze, dlatego nie bez znaczenia jest fason oraz materiał, z którego wykonane są buty. Japonki i klapki z wąskim paskiem także wywołują wzmożone napięcie mięśni stóp spowodowane koniecznością przytrzymania buta palcami. Espadryle ze zbyt miękkiego materiału bez wzmocnionego zapiętka mogą powodować spadanie buta, co w konsekwencji także wzmaga napięcie w stopie. Buty z wąskimi noskami sprzyjają zwyrodnieniom stóp, a te z kolei do problemów z kręgosłupem. By tego uniknąć należy wybierać buty z odpowiednio dobraną szerokością podeszwy i zaokrąglonymi czubkami.